Search This Blog

Friday 27 June 2014

Almere, de basisscholen en ‘het potje van Wethouder Henk Mulder”

Ik hoorde Wethouder Henk Mulder van Almere op BNR radio zeggen dat de Stimuleringsregeling voor de Volkshuisvesting in onze gemeente een groot succes was. En dat zijn potje van €7 miljoen voor deze regeling binnen een jaar schoon op was.

En ik snapte het niet…

Ik hoorde hem zeggen dat starters op de woningmarkt, die anders moesten blijven huren of zelfs bij hun ouders moesten blijven wonen – oh die schande –  dankzij een voor drie jaar renteloze en aflossingsvrije lening van 20% op het hypotheekbedrag, nu wel een woning konden kopen. En dat hiermee al 240 huishoudens geholpen zijn…

En ik snapte het niet…

Daarna hoorde ik Mulder zeggen, dat – nu het eerste potje op was – Almere een tweede potje wilde hebben waar Minister Stef Blok en Almere samen €10 miljoen euro in zouden doen: €5 miljoen van Henk en €5 van Stef. Daardoor zou deze succesvolle regeling wederom zijn zegenrijke werk kunnen doen voor de steeds verder loskomende Nederlandse woningmarkt.

En ik snapte het niet…

Vervolgens hoorde ik Henk Mulder zeggen dat de A6 snelweg binnen acht jaar ondergronds zou komen te liggen of in ieder geval zou worden verlaagd, ten behoeve van de Floriade die Almere gaat organiseren in 2022.

En ik snapte het niet…

En ik dacht aan de geweldige basisschool waarop mijn kinderen zitten en ik dacht eraan dat het gebouwtje van de kinderopvang verkocht moet worden, terwijl de kinderopvang zelf in het nu al overvolle schoolgebouw moet worden geplaatst.

En ik snapte het niet…

En ik bedacht dat de klassen van mijn kinderen worden samengevoegd met klassen van andere leeftijdsgroepen en dat meerdere geweldige leerkrachten en assistenten worden ontslagen, waardoor sommige klassen nu bijna dertig kinderen bevatten. En dat sommige kinderen niet op schoolreisje meemochten, omdat hun ouders de ouderbijdrage niet konden of wilden betalen.

En ik snapte het niet…

En ik overwoog dat Almere verreweg de zwakste scholen van Nederland heeft. En ook dat de school van mijn kinderen – die in principe niet zwak is – noodgedwongen tot wel negen vervangers nodig heeft gehad om in één bepaalde klas het afgelopen schooljaar af te kunnen maken, terwijl zij tot acht vervangers nodig had voor een andere klas. 

En dat ouders wanhopig die geweldige school verlieten, omdat hun kinderen duizelig werden van alle zeer tijdelijke vervangers, die daarna niet mochten blijven.

En ik snapte het niet…

Tenslotte bedacht ik me dat iedere euro, geïnvesteerd in een basisschoolkind, gemiddeld wel drie keer wordt terugbetaald in zijn leven. En dat, terwijl het vastzetten van gemeenschapsgeld in woningen en overbodige(!) infrastructuur alleen dood geld oplevert en een beetje werk voor bouwbedrijven en meubelboulevards. 

En ik vroeg me af of het zo’n schande was om een paar jaar langer bij paps en mams te blijven wonen of een woning te huren, en in die tijd te spáren voor de 20% aanbetaling van de nieuwe koopwoning. 

En ik snapte het nog steeds niet…

1 comment:

  1. Je legt de vinger op de zere plek. Niet alleen is het opofferen van gemeenschapsgeld aan hypotheekrenteaftrek en startersleningen en andere sluwe strategieën om mensen aan koophuizen met extreem opgevoerde koopprijzen te krijgen op zichzelf pervers, ook moeten de effecten daarvan op de publieke sector - waaronder onderwijs maar ook zorg - niet worden onderschat.

    Zo bloedt de burger driemaal. Eerst moet hij de overheid van genoeg geld voorzien dat zij de best verdienende Nederlanders kan voorzien van 10 van de 15 miljard hypotheekrenteaftrek. Daardoor kopen die een huis van 6 in plaats van 5 ton, of een huis van 1,5 in plaats van 1 miljoen. Het lijkt me geen heus publiek belang.

    Door deze van publiek geld betaalde 'stimulans' op de koopmarkt worden alle huizen weer duurder. Zo bloedt de belastingbetalende burger voor de tweede maal. Want hij moet voor het huis dat hij in 1995 nog voor 1 ton kocht, inmiddels 2 of 2,5 ton neerleggen. Maar hoera, de 'crisis' op de koopmarkt is voorbij en we gaan allemaal als vanouds nóg meer betalen voor ons rijtjeshuis, en per gezin twee dagen gratis werken voor de bank.

    De derde manier waarop de burger bloedt is dat hij de voordelen van de publieke sector onder zijn ogen afgebroken ziet worden. Grotere klassen voor je kinderen, hogere studieschulden, lagere uitkeringen, hogere ziektekostenpremies, lagere vergoedingen, tragere postbezorging, duurdere pakketpost.

    De Grosse Lüge van de privatiseringsbeweging rond 1990: meer kwaliteit voor minder geld. Het werd precies andersom: minder kwaliteit voor meer geld. Jonge gezinnen betalen nu 1000 euro en meer voor hun rijtjeshuis. De profiteurs hebben hun belangenbehartigers in de overheid gerommeld, en de mensen gehersenspoeld. Publiek geld naar starters zodat die hun hoofd in een strop steken. En dan willen ze nog applaus ook. Weg met de Henk Mulders' van deze wereld.

    Wedden dat hij nog van de PvdA is ook?

    ReplyDelete

Blogoria.de

Blogarchief